Themabijeenkomst Internationaal ondernemen

Internationaal ondernemen en marktstrategie: hoe pak je dat aan als ondernemer in de tuinbouw? Dit onderwerp stond centraal op de bijeenkomst van de Innovatiemotor voor ondernemers in de Greenport Aalsmeer op 25 juni 2014.

Michiel van Galen van Wageningen UR-LEI trapte de bijeenkomst af met een overzicht van 'Internationalisering van de Nederlandse sierteelt en de rol van marketing'. Hij schetste een beeld van de positie van de Nederlandse Sierteelt en de onlosmakelijke verbinding tussen internationalisering en marktstrategie.

Frans-Peter Dechering gaf een interessante presentatie over nut en noodzaak van branding, juist ook voor versmerken. Ben je als ondernemer te klein voor een merk, zoals bijna alle ondernemingen in de sierteelt dat zijn, dan is een paraplumerk wellicht interessant. Dit is 'endorsed marketing'. Kies je een bestaand merk, zoals in zijn voorbeeld '24Kitchen', dan kun je meeliften om sneller resultaten te boeken.

Lees in In het vakblad voor de Bloemisterij een artikel over merkenstrategie in de sierteelt.

Deelnemers konden zich vervolgens verdiepen in drie praktijkcases: 
- Van den Berg Roses, ontwikkeling van een Greenport in China met Nederlandse sierteeltbedrijven.
- Vireõ plant sales, marketingstrategie onder andere voor Alice Adventures, bijzondere orchideeën.
- Stichting Chryson, waar de keten van veredeling tot producenten van chrysanten samenwerkt op het gebied van marketing, wat leidt tot goede resultaten.