Themabijeenkomst Marktkansen voor de sierteelt in Turkije

Er zijn volop marktkansen in Turkije mits je vooraf je 'huiswerk' maakt. Dat was in het kort de boodschap van de sprekers voor een volle zaal ondernemers en andere geïnteresseerden op 31 maart tijdens een bijeenkomst over dit onderwerp. Turkije kent een grote economische  groei waardoor bloemen en planten binnen bereik van de snel groeiende  middenklasse komen. Belemmering voor de handel in snijbloemen is de hoge importheffing voor snijbloemen (48,6%). Voor bloeiende planten is dit 28,4%; voor groene planten, bloembollen en uitgangsmateriaal is er geen tot heel weinig importheffing.

Sterk uitbreidende steden hebben groene ruimte nodig. Heel veel planten en groen komen nu al uit Nederland. Zorg dat je sterk blijft op de Turkse markt was de boodschap deze middag. De stad Istanbul alleen al heeft 20 miljoen inwoners Studenten van Inholland gaan in opdracht van Innovatieklas naar deze metropool om ter plaatse in kaart te brengen via welke kanalen bloemen nu vooral verkocht worden. Dit paste goed bij de aanbeveling van Hamit Karakus. Hij gaf als directeur van Platform31 het advies om als sector eerst goed te onderzoeken aan welke bloemen en planten er nu juist behoefte is. Dan heb je de meeste kans om op het juiste moment met het juist aanbod te komen. Andere praktische adviezen van Karakus aan de zaal waren: wees je bewust van de culturele verschillen, maar blijf dicht bij jezelf, kijk met een lokale blik naar de behoefte van de consument ter plaatse en maak voor jezelf een analyse wat jij écht toe kunt voegen.

Kansen toelevering?

Tuinbouw in Turkije is met name in het zuiden van het land te vinden. Op de 60.000 hectare wordt vooral groente geteeld. Sierteelt is er bijna niet. Slechts 500 ha zijn echt moderne kassen, bij de rest domineren eenvoudige plastic kassen. Voor de toeleveringsindustrie zijn hier dan ook zeker kansen.

Kansen teelt en handel bloemen en planten?

Cindy van Rijswick van Rabobank International Food & Agribusiness Research bracht in cijfers naar voren dat bloemen en planten nu vooral door bedrijven worden gekocht.  Sierteeltbestedingen door de consument zijn nu nog laag. Als de inkomens (naar verwachting) verder stijgen dan zullen de bestedingen aan bloemen en planten toenemen. Daaraan dragen ook bij: de verstedelijking, de toename van het aantal grote supermarkten, de snelle verandering van levensstijl van grote groepen Turken en een groeiende behoefte aan kwaliteitsproducten. Van Rijswick bracht ook de Turkse tuinbouw in kaart. Bekijk  hier haar presentatie en de Rabobank thema-update Kastuinlouw in Turkije.

Monique Heemskerk, business development FloraHolland, wees op de interessante geografische ligging van Turkije. Het land ligt op de breuklijn van Aziatische en Europese cultuur, daarnaast kun je via Istanbul binnen 4 uur 56 landen bereiken met 1,5 miljard consumenten! Turkije heeft veel potentie als verlengde draaischijf voor de handel in bloemen en planten. Haar advies is wel om een Turkse zakenpartner te zoeken als je je op deze markt wilt begeven. Klik hier voor haar presentatie.

Do's and dont's in het Turkse zakenverkeer

Marc Guillet, woont en werkt in Turkije als correspondent voor BNR Nieuwsradio en gaf een inkijkje in de Turkse cultuur. Turkije is een modern en dynamisch land, bezig met een inhaalslag, maar soms ook nog verrassend traditioneel. Hiërarchie is bijvoorbeeld heel belangrijk bij de omgangsvormen, evenals formaliteit. Verschil met de Nederlandse cultuur is dat emoties in het zakelijke verkeer heel belangrijk zijn. Laat zien dat je voor je product door het vuur gaat. Dat zal gewaardeerd worden.  Meer tips: download hier het boekje Zakendoen in Turkije (MKB Servicedesk) en zijnpresentatie.

De bijeenkomst over Marktkansen in Turkije is georganiseerd door Innovatiemotor Greenport Aalsmeer, FloraHolland en Fatusch Productions en werd bezocht door ruim 100 geïnteresseerden.

Banner Innovatiemotor