Achter een gerbera en orchidee zit een dynamische wereld

Iedere week gaan er miljoenen bloemen en planten via klanten van Dutch Flower Group naar consumenten
over de hele wereld. Madelon van den Heiligenberg is sinds 1 augustus senior HR Manager bij dit unieke familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in de internationale handel van bloemen,  boeketten en planten. “Ik had geen idee wat voor dynamische wereld er schuilgaat achter een gerbera of orchidee.”

Dutch Flower Group is in 1999 ontstaan vanuit een fusie tussen de familiebedrijven OZ Group uit Aalsmeer en Van Duijn Groep uit Naaldwijk. Het bedrijf bestaat uit meer dan 30 gespecialiseerde handelsbedrijven die snijbloemen, gemengde boeketten en planten aan klanten over de hele wereld leveren.

Er gaan wekelijks zo’n 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten vanuit Dutch Flower Group, via retailers, groothandel en vakhandel naar de consument, vertelt Madelon. Na verschillende HR-functies bij onder andere een goederenvervoerder, ziekenhuis, een retailer en een softwarebedrijf, kwam ze in de bloemen terecht. “Ik had echt geen idee wat voor wereld er achter de bloemen en planten zat. Een dynamische wereld waarbij het draait om logistiek, techniek, duurzaamheid, gezondheid, innovatie, economische kracht en internationale handel.”

Familie van bedrijven
Ze werkt nu ruim een half jaar voor het internationale handelsbedrijf dat in Nederland bijna 2.500 mensen in vaste dienst heeft. Het mooie aan Dutch Flower Group is volgens Madelon dat het bedrijf bestaat uit een familie van meer dan 30 bedrijven waardoor je je als medewerker flink kunt blijven ontwikkelen. “We zijn geen klein mkb-bedrijf. Als je bij ons aan de slag gaat, ben je onderdeel van de familie waardoor er veel mogelijkheden zijn om jezelf te ontplooien. Het is hard werken, maar er is ook veel ruimte voor groei, ontspanning en plezier.”

Maar er is een probleem: er is meer vraag dan aanbod is als het gaat om het vinden van goed-gekwalificeerde medewerkers. “De markt is enorm overspannen, daar hebben alle sectoren in Nederland last van. Daarom is het belangrijk om te laten zien wat er allemaal gebeurt binnen onze bedrijven. We nodigen regelmatig middelbare scholieren en studenten uit de regio uit om eens een kijkje te komen nemen met hun klas. Dan kunnen ze zelf zien en ervaren wat de sierteeltsector voor mogelijkheden biedt, in allerlei functies en voor alle niveaus. Dat verhaal moeten we als sector echt meer vertellen en laten zien.”

Ontsluiting
Naast het werken aan het imago van de tuinbouw, is het volgens Madelon ook belangrijk dat de bedrijven in Greenport Aalsmeer beter bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. “Amsterdam ligt om de hoek, maar het is heel lastig om vanuit Amsterdam hier te komen. Er is echt een betere ontsluiting van de regio nodig om jonge mensen hier naartoe krijgen. Dat is natuurlijk niet van vandaag op morgen geregeld, maar dat wil ik graag samen met Greenport Aalsmeer op de agenda zetten.”

Daarnaast wordt er ook hard gewerkt aan het binden van de eigen medewerkers. “We vinden het belangrijk dat onze collega’s zich blijven ontwikkelen. Dat doen we onder andere door het aanbieden van opleidingen, trainingen en cursussen. Maar we zijn nu ook samen met Greenport Aalsmeer en het Airport College in Hoofddorp aan het kijken of onze logistieke medewerkers zonder een diploma op zak via een zogenaamd BBL-traject, een combinatie van werken en leren, een gecertificeerd diploma kunnen halen voor bijvoorbeeld logistiek medeweker, teamleider of supervisor.”

Dutch Flower Power Group
Voor de jonge professionals die werkzaam zijn binnen de verschillende bedrijven van Dutch Flower Group is er een speciaal programma opgezet. “Alle bedrijven in de groep hebben hun eigen specialisme en talent. Om het talent uit al die verschillende bedrijven bij elkaar te brengen, is er Dutch Flower Power Group. Veertig jonge professionals, elk met hun eigen achtergrond en kennisgebied, ontmoeten elkaar drie tot vier keer per jaar tijdens een lezing training of andere activiteit. Ze leren elkaar hierdoor kennen en wisselen onderling kennis uit. Dat is goed voor de medewerkers en voor de bedrijven.”

Bloemen- en plantenkennis
Het klassieke beeld dat veel mensen hebben van het werken in de tuinbouw, is dat je groene vingers moet hebben. Maar dat is volgens Madelon al lang niet meer het geval. “Veel mensen die hier werken, hebben geen groene opleiding en komen niet uit sector. Ze hebben juist kennis en ervaring op een specifiek gebied zoals logistiek, ICT of digitalisering. De kennis over het product kun je leren. Zo gaan we in maart met een groep nieuwe medewerkers ‘op bloemencursus’ om kennis te maken met de sector en het product. Als je daar eenmaal mee aanraking komt, word je erop verliefd en ga je niet meer weg.”

Dat geldt in ieder geval voor Madelon zelf. “Ik zie zoveel passie in deze sector, daar word ik gelukkig van in mijn werk. Deze sector heeft mij voor zich gewonnen.”