Goede bedden zijn de beperkende factor

Ruigrok Producties B.V. (Ruigrok) opende in 2021 de deuren van de Flower Tower in Aalsmeer, een huisvestingslocatie voor internationale medewerkers bestaande uit 17 appartementen en 67 studio’s in totaal 200 bedden. In datzelfde jaar werd de eerste paal geslagen voor de Ruigrok Tower, een permanente logiesvoorziening met 144 kamers. Ton Slobbe vertelt waarom dit voor Ruigrok bijzondere mijlpalen zijn.

Ruigrok Producties is gespecialiseerd in de bloemenverwerking en ondersteunt met meer dan 1600 medewerkers dagelijks bedrijven op en rond de bloemenveilingen in Rijsburg en Aalsmeer. Het in Hillegom gevestigde bedrijf neemt onder andere productiewerk aan waarbij ze zowel de mensen als de machines leveren. Daarnaast zendt Ruigrok mensen uit naar bedrijven in verschillende sectoren. Ton: “Ongeveer 80% van onze opdrachten komen van bedrijven in de sierteelt en de agrarische sector, voor de overige 20% werken we voor bedrijven in onder andere de foodsector. Onze medewerkers werven we voornamelijk in de voormalige Oostbloklanden, zoals Polen. Door de druk op de Nederlandse arbeidsmarkt zijn er bijna geen Nederlandse medewerkers te vinden voor ons werk.”

Wie de bedden heeft, heeft de mensen
Ton: “Wij staan voor deze mensen en halen ze alleen naar Nederland als we ze naast werk ook een goed bed kunnen bieden in een goede huisvestingslocatie, die minimaal voldoet aan de SNF-normen. In dat opzicht kun je stellen dat wij als bedrijf niet harder kunnen groeien dan het aantal huisvestingslocaties dat we hebben. Of anders geformuleerd, wie de bedden heeft, heeft de mensen.” Het is niet verwonderlijk dat Ruigrok veel tijd en moeite steekt in de ontwikkeling van nieuwe huisvestingslocaties. Ze hebben een aantal projecten lopen waarvan de Ruigrok Tower in Aalsmeer het meest vergevorderd is. In september 2021 is daarvoor de eerste paal geslagen. Ton: “Het duurt gemiddeld vier jaar voordat een conceptplan tot eerste uitwerking komt. Wij ervaren dat we van de meeste gemeenten medewerking krijgen, zoals van de gemeente Aalsmeer. Maar wettelijke procedures duren nu eenmaal erg lang. Het grootste obstakel is vaak de weerstand vanuit de omgeving.”

Onbekend maakt onbemind
Onbekend maakt nog steeds onbemind, blijkt. Ruigrok besteedt veel aandacht aan de communicatie met omwonenden. De ervaring leert dat het behulpzaam is om mensen uit te nodigen op een bestaande huisvestingslocatie. Ton: “Als mensen met eigen ogen zien hoe onze mensen wonen en begeleid worden, stellen ze hun beeld vaak bij. In onze optiek staat of valt alles met een goed beheersplan. Op grootschalige locaties is altijd 24/7 een huismeester aanwezig, die ook het aanspreekpunt is voor omwonenden. Daarnaast werken we samen met een onafhankelijk, extern bedrijf dat beheersmatige controles uitvoert in onze locaties. We willen dat onze panden er tip top uitzien en op generlei manier overlast veroorzaken.”

Registratie beter dan toeristenbelasting
Ruigrok werkt ook op andere vlakken met overheden samen ten behoeve van hun internationale medewerkers. Zo neemt de dienstverlener sinds april 2021 deel aan de registratiepilot die de gemeente Aalsmeer in samenwerking met Greenport Aalsmeer opgestart heeft. Doel van de pilot is om internationale medewerkers die langer dan vier maanden in Nederland verblijven in te schrijven in het Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. Ton: “Wij werken graag aan dit soort initiatieven mee. We begrijpen dat het voor de gemeente belangrijk is om te weten waar onze internationale medewerkers wonen. De gemeente heeft een procedure ontwikkeld die het voor ons makkelijker maakt om mensen ingeschreven te krijgen. Hoewel er nog steeds de nodige administratie bij komt kijken, is dit voor ons een beter alternatief dan het bijhouden van een register met de daaraan gekoppelde toeristenbelasting.”